Przepływomierz - co to jest i jaką funkcje pełni w samochodzie?

25-01-2021 16:31

Kultura pracy silnika, a także jego moc w dużej mierze zależą od jakości i składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Zaburzone proporcje mogą sprawić, że silnik będzie się zalewał, a w konsekwencji gasł. O to, by do tego nie dochodziło, dba przepływomierz. Jak działa i na czym polega jego praca?

Podstawowym zadaniem przepływomierza jest dostarczanie informacji o przepływie powietrza do sterownika silnika.

Ze względu na budowę wyróżnia się między innymi przepływomierze klapkowe nazywane też objętościowymi. Do ich najważniejszych elementów należą: potencjometr, ruchoma klapka, czujnik temperatury powietrza, wycierak, sprężyna powrotna, zawór zwrotny, tłumik i oczywiście regulator.

Uwaga na przepływomierze w autach z instalacja gazową

Działanie tego typu przepływomierzy jest proste. Pod wpływem pędu powietrza klapka zaczyna się wychylać. Poziom tego wychylenia mierzy potencjometr. Klapka działająca niczym tłumik eliminuje zawirowania powietrza, a przez to i wibracje odpowiedzialnej za pomiar klapy.

Informacje odczytywane przez potencjometr finalnie trafiają do sterownika pracy silnika, który decyduje o tym, czy dopływ powietrza powinien być zwiększony, czy też zmniejszony.

Przepływomierze klapkowe, choć niekiedy ulegają usterkom, powszechnie uważane są za jedne z najmniej awaryjnych podzespołów. Do ich uszkodzenia dochodzi zdecydowanie częściej w autach wyposażonych w instalację gazową. Przyczyną awarii najczęściej jest płomień zwrotny, który prowadzi do eksplozji przepływomierza. Dzieje sią tak, gdy spowoduje on całkowite zamknięcie klapy. W odosobnionych przypadkach tak zniszczony przepływomierz klapkowy można poddać regeneracji. Najczęściej jednak konieczna jest jego wymiana.

Podstawa to regularna wymiana filtra powietrza

W niektórych samochodach spotykane są przepływomierze masowe. Instalowane są w kolektorze dolotowym, tuż za filtrem powietrza. Ich działanie jest zdecydowanie bardziej wyrafinowane. W strumieniu powietrza umieszczony jest bowiem platynowy drut. Jego temperatura utrzymywana jest na stałym poziomie 120 st. C. Wiadomo, że pęd powietrza chłodzi drut, który, by utrzymać ustaloną temperaturę, musi być ogrzewany. Dzięki temu możliwy jest pomiar natężenia prądu niezbędnego do utrzymania całego procesu. Za pomiar spadku temperatury w urządzeniu tego typu odpowiedzialny jest termistor.

Sporym minusem przepływomierzy klapowych jest ich duża wrażliwość na zabrudzenia, które mogą zafałszowywać pomiar. Z tego względu niezmiernie ważna jest wymiana filtra powietrza. Można jej dokonać w każdej autoryzowanej stacji obsługi Seat. Tam też zostanie wychwycona ewentualna usterka w działaniu przepływomierza powietrza. Ewentualna naprawa nie powinna nastręczać kłopotów. To w miarę szybki i niezbyt drogi proces. O awarii przepływomierza może też zaalarmować kierowcę kontrolka „check engine” Silnik w aucie staje się też wyraźnie słabszy i mniej ochoczo reaguje na ruch pedału gazu.