Jak prawidłowo użytkować samochód hybrydowy?

20-05-2021 13:58

Jazda samochodem hybrydowym zasadniczo nie różni się od poruszania się zwykłym pojazdem spalinowym. Jeśli jednak chcemy korzystać z najnowocześniejszej technologii tak, by auto faktycznie spalało mniej benzyny, warto poznać kilka podstawowych zasad.

By prawidłowo i efektywnie eksploatować samochód hybrydowy, koniecznie trzeba poznać podstawową zasadę działanie hybrydy. Samochody z takim napędem wykorzystują energię elektryczną do napędzania silnika w momencie, gdy nie potrzeba zbyt wiele mocy np. przy ruszaniu.

Skąd wziąć tę energię w akumulatorach?

Jednocześnie hybrydy do zasilania potrzebują pełnych akumulatorów. Energia w nich pochodzić może z rekuperacji, co oznacza, że ładują się, gdy jedziemy z górki i hamujemy silnikiem. Warto wydłużać chwile z takim właśnie trybem jazdy. Nie potrzeba do tego wcale wzniesień. Wystarczy odpowiednio wcześniej puścić pedał gazu, gdy na skrzyżowaniu zapali się czerwone światło i pozwolić autu, by dotoczyło się do świateł niemal bez używania pedału hamulca.

Gdy natomiast zapali się zielone światło, nie warto urządzać zawodów. Ruszajmy powoli i z klasą bez „palenia gumy”. Wówczas samochód cicho i spokojnie ruszy na silniku elektrycznym, a spalinowy odpali dopiero po dobrej chwili. To szalenie istotne zwłaszcza w ruchu miejskim. Delikatne operowanie pedałem gazu podczas jazdy w korku sprawi, że nawet większość trasy auto pokona, korzystając z silnika elektrycznego.

Słuchaj samochodu

Nowoczesne hybrydy, takie jak SEAT Leon e-Hybrid, same potrafią udzielać wskazówek, jak kierować, by ograniczyć emisję spalin i zmniejszyć wysokość rachunków za benzynę. Nowy hybrydowy Leon czerpie wiedzę z map oraz nawigacji satelitarnej. Auto znacznie wcześniej „dostrzeże” np. rondo na trasie podróży i podpowie, by zdjąć nogę z pedału gazu, by pojazd mógł się dotoczyć do skrzyżowania, wykorzystując te setki metrów na skorzystanie z procesu rekuperacji. Nowy SEAT Leon e-Hybrid podpowie też, by zdjąć nogę z pedału gazu np. przed ostrym zakrętem. Po co zużywać klocki hamulcowe, zamiast ponownie skorzystać z trybu rekuperacji? Szybko okazuje się, że jazda zgodna ze wskazówkami Leona, które wyświetlają się na wirtualnym kokpicie, jest nie tylko bardziej ekonomiczna i ekologiczna, ale przede wszystkim spokojna i bezpieczniejsza.

Jak jeździć hybrydowym SEAT-em Leonem po autostradzie?

Warto pamiętać, że SEAT Leon jest hybrydą typu „plug-in”, która umożliwia ładowanie akumulatorów bezpośrednio z sieci energetycznej, dokładnie tak, jak w przypadku stuprocentowych „elektryków”. Zapas mocy zgromadzony w bateriach może być również wykorzystywany, gdy samochód porusza się na silniku spalinowym, lecz potrzebna jest dodatkowa moc przy wyprzedzaniu. Wówczas włącza się wspomaganie silnika elektrycznego i samochód korzysta w tym momencie z obu źródeł zasilania. Nie jest to najbardziej ekonomiczne podejście do jazdy samochodem. Dlatego w ruchu autostradowym czy pozamiejskim również warto delikatnie operować pedałem gazu.