
Felga, jaka jest, każdy widzi. Podobnie jednak, jak w przypadku wielu przedmiotów (prawie) codziennego użytku, próby definicji mogą okazać się niemałym wyzwaniem. Czym więc są felgi i jakie jest ich główne zadanie?
Najkrócej, jest to metalowa – wykonana z aluminium lub stopów stali – walcowata część, na której osadzona jest opona. Taki opis byłby jednak niepełny bez określenia podstawowej funkcji. Felga przenosi bowiem na oponę siłę z piasty koła, jednocześnie zaś zapewniając odpowiednią cyrkulację powietrza, a tym samym chłodząc układ hamulcowy przez odprowadzanie ciepła z najłatwiej nagrzewających się elementów. Jednym z podstawowych wyznaczników wyboru jest kwestia dopasowania do opony, tę zaś pomogą określić następujące parametry:
* rozmiar – średnica, a także szerokość obręczy (wyrażone w calach); należy pamiętać, że odpowiednie wymiary minimalizują ryzyko „ściągnięcia” opony z felgi,
* głębokość osadzenia na piaście (opisywana skrótem ET) – pozioma odległość pomiędzy dwiema płaszczyznami: symetrii oraz montażu felgi do piasty; wartość dodania wskazuje, że felga znajdzie się w nadkolu, ujemna zaś, że będzie z niego wystawać,
* rozstaw otworów mocujących – ilość otworów montażowych na piaście, a także średnica otworu centrującego; wartość ta wyrażana jest w milimetrach.
Felgi podzielić można na konkretne rodzaje, posługując się kilkoma cechami. Będą to więc: jednoczęściowe, dwuczęściowe, a także hybrydowe – w chwili, gdy głównym wyróżnikiem stanie się rodzaj budowy, jak również: rolowane, kute i odlewane – gdy pod uwagę zostanie wzięta metoda produkcji. Najbardziej powszechnym jest jednak podział odnoszący się do materiału wykonania – w tym przypadku są to felgi stalowe, a także aluminiowe. Jedne i drugie charakteryzują się szeregiem wad i zalet, a co z tym idzie – mają grono wiernych zwolenników.
Przez dziesięciolecia największą popularnością cieszyły się felgi wykonane ze stali, czego zasługą było połączenie kilku zasadniczych kwestii:
* niskiej ceny – obręcze stalowe to wybór niskobudżetowy (nawet w perspektywie spadku cen aluminiowych odpowiedników),
* wytrzymałości – budowa stalowej felgi zapewnia odporność na większość uszkodzeń mechanicznych, co jest szczególnie istotne przy podróży po trudnym terenie,
* powszechności – montaż w większości aut, zjeżdżających z taśm produkcyjnych, sprawił, że opcja ta stała się szeroko dostępna.
Nie sposób jednak nie wspomnieć także o wadach tego rozwiązania – część z nich była bowiem głównym powodem wyparcia felg stalowych przez aluminiowe. Jednym z największych zarzutów jest… wygląd – ich montaż obniża walory estetyczne auta. Podobnie ma się kwestia trudnej konserwacji, a także niewielkiej plastyczności.
Obręcze aluminiowe, zwane popularnie alufelgami, przekuwają zaś wady części stalowych w zalety. Charakteryzuje je bowiem:
* estetyka – producenci proponują szereg najróżniejszych wzorów i kolorów, które są w stanie poprawić wygląd każdego auta,
* elastyczność – stopy aluminium ulegają odkształceniom dużo łatwiej, zaś ich renowacja wiąże się z niższymi kosztami,
* odporność na warunki pogodowe – odpowiednio zabezpieczone alufelgi nie ulegają korozji.
Dobrze wykonane felgi charakteryzują się trwałością i wytrzymałością – jak jednak utrzymywać je w dobrej kondycji? Rynek obfituje w środki chemiczne przeznaczone do ich czyszczenia, warto mieć jednak na uwadze rodzaj powłoki lakierniczej, by zminimalizować ryzyko uszkodzenia. Podobnie ma się kwestia automatycznych myjni – także w tym przypadku dobrym posunięciem będzie dopytanie o rodzaj stosowanych środków. Istotne jest również okresowe woskowanie kół – pokrywająca felgi warstwa wosku uchroni je bowiem przed zmieniająca się pogodą, a także przed przyleganiem brudu.