Diesel, benzyna, hybryda – jaki silnik wybrać do Twojego SEAT-a?

19-08-2020 12:53

Zakup samochodu nie należy do łatwych. Jednym z problemów, z jakim trzeba się zmierzyć, jest konieczność dokonania wyboru pomiędzy dostępnymi modelami, a także wyposażeniem dodatkowym. Dla przyszłych właścicieli aut istotnym kryterium jest odpowiednia jednostka napędowa. Do dyspozycji są silniki benzynowe, wysokoprężne i hybrydy. Czym różnią się te modele i na który warto się zdecydować?

Dlaczego silnik jest tak ważnym kryterium wyboru auta?

Pytanie tytułowe ma charakter retoryczny. Nie trzeba nikogo przekonywać o tym, że jednostka napędowa decyduje o jakości jazdy, ale też o możliwych osiągach, dynamice, przebiegach czy poziomie spalania paliwa. To ostatnie przekłada się też na koszty eksploatacji. Przez wiele lat uważano, że jeśli silnik, to tylko wysokoprężny. Zaletami takiego rozwiązania były wyższa moc w stosunku do benzyniaków oraz niskie ceny oleju napędowego.

Urok diesli szybko minął, kiedy właściciele pojazdów z takimi silnikami musieli się zmierzyć z kosztami napraw. W wielu przypadkach okazywało się, że niwelują one wszelkie korzyści wynikające z taniego paliwa. Od niedawna konkurencję stanowią samochody hybrydowe. Połączenie silnika elektrycznego z benzynowym stanowi przykład rozwiązania nie tylko ekologicznego, ale również taniego w eksploatacji. Czy jest to szansa na przyszłość? Poznaj zalety i wady każdego z napędów, jakie proponuje firma Seat.

Silniki wysokoprężne Diesla

Jedną z wad diesli jest wysoka emisja zanieczyszczeń. Ma to duże znaczenie w dobie dbałości o środowisko i wyśrubowanych norm, jakie stawia się w stosunku do samochodów i jakości spalin. Wydzielanie do atmosfery tlenków azotu jest nawet trzykrotnie większe niż w przypadku silników benzynowych. Dlatego silniki wysokoprężne nie sprawdzają się w samochodach miejskich. Jednocześnie diesel jest coraz mniej ekonomiczny w eksploatacji. Samochody z taką jednostką napędową są droższe zarówno w zakupie, jak i w serwisowaniu.

Nie oznacza to jednak, że diesle mają jedynie wady. Do ich największych zalet zalicza się:

* niezawodność pracy w każdych warunkach atmosferycznych, także zimą przy niskich temperaturach i parkowaniu pod chmurką,

* dużą moc, niezbędną np. do ciągnięcia przyczepy czy kampera,

* sprawdzanie się na długich trasach, często pokonywanych na jednym baku paliwa,

* znaczne przyspieszenia osiągane dzięki turbodoładowaniu.

Silniki benzynowe

Bez wątpienia benzyniaki są najpopularniejsze wśród stosowanych w pojazdach jednostek napędowych. Silniki tego typu funkcjonują już od ponad wieku, sprawdzając się zarówno w samochodach miejskich, jak i w terenowych. Ponadto od wielu lat są systematycznie udoskonalane, trafiając na rynek nie tylko w wersji miejskiej, ale i szosowej czy sportowej. Ogromną zaletą silników na benzynę jest szeroki zakres ich pojemności. Pozwala to na dopasowanie wybranego modelu mocy niezbędnej do preferowanego stylu jazdy.

Silniki benzynowe są też stosunkowo tanie, co wpływa zarówno na koszt zakupu, jak i eksploatacji auta. Do głównych wad tych jednostek zaliczają się wysoki koszt paliwa oraz wyższe spalanie. Oznacza to, że są to pojazdy drogie w eksploatacji na długich trasach.

Silniki hybrydowe

Hybrydy stanowią przykład kroku w przyszłość. Na obecnym etapie nie tylko są bardzo drogie, ale też nie oferują zbyt wielu korzyści – poza ekologią i nieco niższym kosztem eksploatacji. Ich wadą są niewielkie prędkości, jakie mogą rozwijać, gdyż osiągają około 140 km/h. Zastosowanie napędu benzynowego pozwoliło ograniczyć czas ładowania baterii, które uzupełniają zasilanie podczas jazdy. Połączenie tego typu sprawia jednak, że spalanie paliwa maleje nawet do 3-4 litrów na 100 kilometrów.

Jaki silnik do Seata?

Niewątpliwie każdy z wymienionych wyżej modeli silników ma swoje dobre i złe strony. Wybór tego odpowiedniego jest nie tylko kwestią indywidualną, ale też wiąże się z przeznaczeniem pojazdu. Jeśli ma on służyć dalekim podróżom turystycznym, w różnych warunkach drogowych i klimatycznych lub służyć jako mocno eksploatowany samochód firmowy – warto zdecydować się na Diesel. Seat benzynowy to idealny wybór dla rodziny na codzienne dojazdy do pracy, szkoły, na zakupy czy też coroczne wypady nad morze. Na hybrydę powinni się zdecydować taksówkarze i amatorzy ekonomicznych przejażdżek za miasto.