Czujnik kąta skrętu – czym jest?

21-06-2020 11:17

Czujnik kąta skrętu – to określenie brzmi dość enigmatycznie, choć element ten znajduje się na pokładzie większości nowoczesnych aut. Do czego służy i jak działa? Czy jego kalibracja może mieć wpływ na bezpieczeństwo jazdy i jak ją wykonać?

Jakie zadania ma czujnik kąta skrętu?

Adaptacyjny tempomat, ESP czy prozaiczna funkcja doświetlania zakrętów nie będą działały bez sprawnego czujnika kąta skrętu. Jego zadaniem jest bowiem ciągła kontrola pozycji, w jakiej znajduje się kierownica. Informacje o tym wędrują instalacją CAN do komputera odpowiadającego za pracę wielu podzespołów. Stąd każda naprawa związana z układem kierowniczym wymaga kalibracji czujnika kąta skrętu. Jest ona praktycznie niewykonalna bez specjalnego sprzętu i oprogramowania.

Czy czujnik kąta skrętu w Seatach można skalibrować samemu?

Zerowanie czujnika wymaga ustawienia samochodu z kierownicą dokładnie na wprost. Wówczas kąt skrętu kierownicy ma wartość zerową i taka informacja wysyłana jest do układu stabilizacji toru jazdy. Podczas kalibracji konieczne jest użycie testera układów elektronicznych, dostępnego tylko w wykwalifikowanych stacjach obsługi Seat. Każda marka ma swoje specyficzne testy czujnika kąta skrętu. Trudno więc liczyć, że jakiś nieautoryzowany warsztat będzie dysponował testami do wszystkich typów samochodów.

Błąd czujnika może być niebezpieczny

Źle skalibrowany czujnik kąta skrętu niestety nie wpłynie tylko na to, kiedy będzie włączało się doświetlanie zakrętów. Jego zła praca może prowadzić do powstawania wielu groźnych sytuacji. Najczęstsza to wyłączenie się systemów bezpieczeństwa. Te, otrzymując błędne i sprzeczne ze sobą informacje, dezaktywują się. Najczęściej przestaje działać system ESP. Odpowiada on za stabilizację toru jazdy samochodem. Jego rola trudna jest do przecenienia w sytuacjach, kiedy nagle musimy zmienić tor jazdy i auto zaczyna wpadać w poślizg. ESP zwykle ratuje nas przed wypadkami. Trudno więc wyobrazić sobie bezpieczną jazdę autem z niesprawnym ESP.

Czujnik kąta skrętu może powodować błędy w ESP

Jak jednak kierowca może mieć pewność, że czujnik skrętu działa prawidłowo? ESP załącza się bowiem tylko w ekstremalnych sytuacjach. Większość nowych aut wyposażona jest w komputery pokładowe, które w razie awarii czujnika skrętu wysyłają komunikat ostrzegawczy. Dla kierowcy powinien być on alertem kierującym wprost na wizytę w autoryzowanej stacji obsługi Seat. Sama wymiana czujnika ESP nie należy do drogich. Tym bardziej warto skorzystać z wykwalifikowanej kadry serwisantów, zamiast starać się naprawić usterkę samodzielnie. Przestrzegamy też przed zakupem czujników kąta skrętu od nieautoryzowanych przez Seata dostawców. Ich działanie może być nieprecyzyjne i mieć wpływ na poprawność funkcjonowania ważnych układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy.

Na wymianę czujnika kąta skrętu można umówić się do najbliższej autoryzowanej stacji obsługi Seat za pośrednictwem formularza kontaktowego dostępnego na stronie www lub telefonicznie.