Asystent pasa ruchu, zjazdu i podjazdu – jak działają i dlaczego warto je posiadać?

24-11-2020 11:56

Asystent pasa ruchu to wyjątkowo przydatny system – ma bowiem wpływ zarówno na bezpieczeństwo podróży, jak i na komfort kierującego. Za główny element całości służy kamera, umieszczana w przedniej części nadwozia, której zadaniem jest nieustanne analizowanie sytuacji wokół auta, w szczególności zaś – „poszukiwanie” rozmieszczonych pasów.

Lane Assist

W zależności od stopnia zaawansowania mechanizmu może on sygnalizować niezamierzoną zmianę pasa za pośrednictwem rozmaitych sygnałów (świetlnych, dźwiękowych lub w postaci wibrowania kierownicy), a także bezpośrednio wpływać na układ kierujący, co przekłada się na „wypozycjonowanie” pojazdu na drodze. Część korekt jest niezwykle delikatna, w rezultacie zaś – prawie nieodczuwalna dla kierowcy. Istnieją jednak systemy, które utrzymują auto na torze jazdy także w chwili pokonywania lekkich łuków – tym samym, w niektórych sytuacjach, można uznać je za ograniczoną formę samochodowego autopilota.

Hill Assist Control

Jazda po wzniesieniach może przysparzać niemałych trudności nawet najbardziej doświadczonym kierowcom – opcją idealną w tym przypadku wydaje się więc tak zwany asystent podjazdu (określany także mianem angielskich hill-start control lub hill holder). W zależności od rodzaju zamontowanego systemu może on funkcjonować cały czas lub też wyłączać się samoczynnie po kilku sekundach działania. Istotą pracy HAC są zamontowane czujniki, między innymi opcja kontrolująca poziom nachylenia. W momencie ruszania auta, które znajduje się na wzniesieniu, konkretniej zaś – gdy kierowca przenosi stopę z pedału hamulca na gaz – w układzie hamulcowym utrzymywane jest odpowiednie ciśnienie, by samochód nie ruszył z miejsca w trakcie wykonywania manewru. W niektórych przypadkach obecne są także czujniki wciśnięcia pedału sprzęgła i hamulca, co z kolei skutkuje możliwością inteligentnej analizy momentu obrotowego silnika. Najbardziej zaawansowane systemy sprawdzają także prędkość oraz kierunek obrotu kół, jak również aktualną masę pojazdu oraz dokładny kąt wzniesienia.

Hill Hold Control

Równie istotna jest także kwestia zjazdu ze wzniesienia, jednak i w tym przypadku stosowane jest odpowiednie rozwiązanie w postaci asystenta HHC. Funkcja ta ogranicza prędkość staczania się auta bez konieczności używania pedału hamulca. Pedał przyspieszenia zostaje tym samym ograniczony do kontroli prędkości obrotowej silnika (w niepełnym zakresie, przy narzuconym z góry tempie). Jednocześnie uruchamiany jest układ hamulcowy, co daje kierowcy możliwość skupienia się tylko i wyłącznie na sterowaniu pojazdem.

Warto zaznaczyć, że wszystkie z wymienionych systemów działają jedynie w określonych sytuacjach, zostały bowiem zaprogramowane jako funkcje pomocnicze. Tym samym nie należy brać ich za pewnik, co wiąże się z nieustannym zachowaniem pełnej czujności za kierownicą.