Hybryda czy elektryk? Nowoczesna motoryzacja dla ekologicznych

24-08-2020 10:31

Nowoczesna motoryzacja jest coraz bardziej eco i należy się z tego cieszyć. Samochody z napędem hybrydowym już dawno przestały być technologiczną ciekawostką. Coraz częściej na ulicach polskich miast i autostrad widać też auta w pełni elektryczne. Chcesz być eco i zastanawiasz się, co wybrać? Zobaczmy, jakie są wady i zalety obu rozwiązań.

Ładowanie samochodów elektrycznych

Główną obawą wszystkich kierowców rozważających zakup samochodu elektrycznego jest problem z dostępem do stacji szybkiego ładowania, które dla samochodów elektrycznych stanowią jedyne źródło zasilania. Doładowanie akumulatorów w przestrzeni miejskiej to większe wyzwanie niż konwencjonalne tankowanie samochodu na stacji benzynowej. Nie dość, że stacji ładowania jest cały czas za mało, to coraz częściej zdarza się, że gdy podjeżdża się do ogólnie dostępnych punktów, miejsce do ładowania jest zajęte. Z jednej strony to dobrze, bo wskazuje to na to, że elektryczna motoryzacja się rozwija.

Rosnący popyt na prąd ze stacji szybkiego ładowania pozwala zakładać, że w przestrzeni publicznej wkrótce pojawią się kolejne ładowarki. Jednak to nie koniec ograniczeń samochodów wyłącznie elektrycznych. Kolejnym jest czas ładowania. Nawet korzystając ze stacji szybkiego ładowania, uzupełnienie akumulatorów do pełna trwa kilka godzin. Przy ograniczonym zasięgu powoduje to, że w naszych warunkach elektryk to raczej rozwiązanie dla osób poruszających się tylko po mieście lub na krótkich dystansach. Najlepiej, jeżeli trasy zawsze kończą się w miejscu, w którym w nocy można podładować samochód.

Zasięg hybrydy Seata w porównaniu do aut elektrycznych

W konkurencji ładowanie vs tankowanie zdecydowanie lepiej wypadają samochody hybrydowe, ponieważ silnik benzynowy gwarantuje mobilność wtedy, gdy zabraknie czasu na ładowanie akumulatorów. Warto dodać, że nowy Seat Leon eHybrid to auto, które także można ładować ze zwykłego gniazdka, aby do minimum ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin. Wszystkich zainteresowanych informacjami na temat ekologicznej motoryzacji bez barier zapraszamy do naszego salonu Seata.

Zasięg przeciętnego elektrycznego samochodu to ponad 200 km. Podobnie jak w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi jest on zależny od dynamiki jazdy. Wpływ na zużycie energii mają także pozostałe urządzenia, w które wyposażony jest samochód elektryczny. Najbardziej energochłonna jest klimatyzacja. Oszczędna, spokojna jazda daje możliwość wydłużenia zasięgu do ponad 300 km, ale trudno osiągnąć taki wynik na co dzień. Powoduje to, że większość nabywców nowych samochodów cały czas sceptycznie patrzy na samochody wyposażone jedynie w napęd elektryczny.

Jak dynamiczna hybryda to Seat

Osoby, które często podróżują i chcą mieć możliwość swobodnego wybrania się nad morze, a potem w góry, decydują się na hybrydę. Takie samochody są bardzo oszczędne i przyjazne dla środowiska. Dobrym przykładem auta hybrydowego z wydajnym układem napędowym jest właśnie nowy Seat eHybrid. Wielu kierowców, którzy nie byli do tej pory przekonani do hybryd, po sprawdzeniu specyfikacji Leona eHybrid mówi, że końcu w hybrydzie dostępny jest nowoczesny, oszczędny, doładowany silnik benzynowy. Dzięki takiej jednostce napędowej ekologiczna hybryda oferuje odpowiednie osiągi tak w mieście, jak i na autostradzie.

Akumulatory są ładowane w trakcie jazdy dzięki dopracowanemu systemowi rekuperacji. Bardzo wygodne jest też to, że auto można ładować nawet z normalnego gniazdka. Pełen akumulator Leona eHybrid wystarczy na pokonanie dystansu do 60 km – to już całkiem sporo. Gdy zabraknie prądu w hybrydzie, kierowca może swobodnie korzystać z konwencjonalnego napędu i dostępnych stacji benzynowych.